Příručka pacienta #2
Váháte, jaká práva a povinnosti máte jako pacient v českém zdravotnickém systému? Pak je tu pro vás cyklus Příručka pacienta. V druhém díle probereme důležitost prevence.
Prevence je důležitým nástrojem zdravotního systému k udržení zdravé populace, ale je také důležitým nástrojem pro každého z nás, jak se udržet zdravým a nepotřebovat zdravotní služby. Již za minulého zákona o péči o zdraví lidu platilo, že péči o zdraví musí odpovídat snaha každého jednotlivce žít zdravě a vyvarovat se vlivům škodlivě působících na jeho zdraví. I dnes v zákoně o veřejném zdravotním pojištění, v části o povinnostech pojištěnce, nalézáme ustanovení nabádající k prevenci.
Preventivní služby a prohlídky jsou bezplatné, v dnešní době však může vzniknout problém s dostupností praktika či dalších lékařů. V takovém případě je zapotřebí obracet se na svou zdravotní pojišťovnu, aby zajistila časovou a místní dostupnost preventivní péče a nebát se aktivně požadovat, aby byla skutečně zajištěna.
Nestačí tedy, že pojišťovna poskytne seznam lékařů - musí též zajistit, aby lékař pacienta přijal.
Jak k prevenci přistupuje právo? Zhlédněte výklad na videu: