Příručka pacienta #3
Váháte, jaká práva a povinnosti máte jako pacient v českém zdravotnickém systému? Pak je tu pro vás cyklus Příručka pacienta. Ve třetím díle se věnujeme přísupu pacienta k hrazené péči.
Včasné zahájení léčby nemoci je důležité pro vyhlídky na uzdravení, ale též na odstranění bolestí či obnovení pracovního a společenského uplatnění, kterému je nemoc či úraz překážkou. Bohužel se stává, že pacienti na vyšetření či operace neúměrnou dobu čekají, ač by měly být poskytnuty bezplatně, řádně a včas. Příčinou zpravidla není neochota zdravotníků, ale nedostatky v organizaci poskytování zdravotních služeb. Zdravotní pojišťovny jsou povinny zajistit svým pojištěncům místní dostupnost hrazených služeb a časovou dostupnost hrazených služeb.
Jak se bránit v případě nedostupné péče?
Nápravy se pacient může domáhat stížností či soudním sporem se zdravotní pojišťovnou. Pokud jde o místní dostupnost, tedy situaci, kdy žádný ze smluvních poskytovatelů není k dispozici v okruhu dojezdové doby dané nařízením vlády, obrací se pojištěnec na zdravotní pojišťovnu a požaduje zjednání nápravy. Reakcí zdravotní pojišťovny je zpravidla poskytnutí seznamu smluvních lékařů, které na daném území má. Přesto se ale může stát, že všichni poskytovatelé na tomto seznamu, které pojišťovna označila, pacienta odmítají, například z kapacitních důvodů. V takovém případě je nutno, aby se s tímto pojištěnec znovu obrátil na zdravotní pojišťovnu a vyzval ji k nápravě, protože místní dostupnost zdravotní služby ve skutečnosti zajištěna není. Pokud zdravotní pojišťovna na tuto výzvu nereaguje a místně dostupného poskytovatele ochotného pojištěnce přijmout nezajistí, lze na zdravotní pojišťovnu podat stížnost k Ministerstvu zdravotnictví ČR. Ministerstvo může uložit zdravotní pojišťovně pokutu až 10 milionů korun za nezajištění místní a časové dostupnosti.
Pro bližší informace zhlédněte výklad na videu: