Příručka pacienta #4
Váháte, jaká práva a povinnosti máte jako pacient v českém zdravotnickém systému? Ve čtvrté epizodě se zaměříme na legální důvody na základě kterých může lékař či nemocnice odmítnout pacienta.
Kdy může podle práva lékař nebo nemocnice pacienta odmítnout a neposkytnout mu zdravotní služby?
S touto situací se pacienti setkávají stále častěji, buď z důvodů vyčerpané kapacity poskytovatelů, nebo z důvodů dalších, mnohdy mimoprávních, majících prapříčinu v úhradových limitacích mezi zdravotními pojišťovnami a poskytovateli.
Zákon však připouští případy neodkladné péče, kterou nelze v žádném případně odmítnout. Neodkladný pacient či rodička nemůže být odmítnut ani z kapacitních důvodů, ani z toho důvodu, že se nejedná o smluvního poskytovatele pacientovy pojišťovny. Odmítnout nelze dokonce ani pacienta-cizince, který vůbec není účastníkem našeho systému zdravotního pojištění, pokud se v nemocnici ocitne v neodkladném stavu, což se občas stává u osob, které v České republice pobývají a pracují v rozporu s pravidly o pobytu cizinců. Žádného neodkladného pacienta či rodičku nelze dle platného zákona ponechat bez péče. V definici neodkladné péče je dobré všimnout si, že se vztahuje i na náhlé stavy způsobující náhlou nebo intenzivní bolest. Zákaz odmítnutí platí proto i pro ambulantní péči, typicky u stomatologů, jde-li o pacienta s náhle vzniklým stavem intenzivní bolesti zubů. I takový pacient do definice neodkladné péče spadá a nemůže být odmítnut, a to ani nesmluvním zubařem, který tuto neodkladnou péči neúčtuje pacientovi, ale vždy jeho zdravotní pojišťovně.
Pro bližší informace zhlédněte výklad na videu: