Příručka pacienta #5
Váháte, jaká práva a povinnosti máte jako pacient v českém zdravotnickém systému? V pátém dílu se věnujeme nutnosti příplatků za zdravotní péči.
Jak již zaznělo v první kapitole, v solidárním systému zdravotního pojištění není „zadarmo“, lépe řečeno hrazeno z veřejného zdravotního pojištění, úplně vše. Zákon vymezuje, které zdravotní služby jsou plně hrazené, nehrazené, či jen částečně. Ty služby, které splňují podmínky zákona jako zcela hrazené, tedy za ně již zaplatila nebo zaplatí zdravotní pojišťovna, již nemohou být znovu zpoplatněny pacientovi, který ke smluvnímu lékaři přichází. Pokud poskytovatel maskuje tuto platbu jako vynucovaný „sponzorský dar“ nebo „program prémiové péče“, jedná se o nezákonný postup.
Pokud by částka, vynucená buď přímo, nebo skrz předstírané sponzorské dary či registrační poplatky překročila 10 tisíc korun, může se jednat i o trestný čin podvodu. Jak to? Pracovník poskytovatele zdravotních služeb úmyslně uvádí v omyl pacienta, že musí zaplatit za něco, co ve skutečnosti zaplatila či zaplatí jeho zdravotní pojišťovna, čímž sebe nebo svého zaměstnavatele obohacuje a pacienta poškozuje. U méně významných částek se může jednat o přestupek.
Kdy tedy může poskytovatel péče požadovat peníze legálně?
Zjednodušeně lze říci, že smluvní poskytovatel může požadovat platbu za vše, co není plně hrazeno ze zdravotního pojištění. Může se jednat zejména o regulační poplatky -v současnosti jde o 90 Kč za pohotovost. Či doplatky na léky a pomůcky, které jsou dle zákona hrazeny jen zčást. Přímé platby za výkony, léky a pomůcky, které zákon z úhrady zdravotní pojišťovnou vyřazuje. Zde se jedná například o některé zákroky v oblasti estetické chirurgie, v oblasti stomatologie, dále také zákroky provedené bez medicínské indikace na vlastní žádost pacienta.
Pro bližší informace zhlédněte výklad na videu: